03 Auto.sk: Sú elektromobily naozaj „čisté“? | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

Auto.sk: Sú elektromobily naozaj „čisté“?

Rozvoj elektromobilov vo svete napreduje. Hlavný argument znie: sú oveľa čistejšie než vozidlá s tradičnými motormi s vnútorným spaľovaním. Je to však pravda? To závisí od toho, kde nabíjate batérie, znejú odpovede analytickej organizácie Bloomberg New Energy Finance (BNEF) aj časopisu Scientific American.

V regiónoch, ktoré pri výrobe elektriny využívajú obnoviteľné zdroje a jadrovú energiu, môžu elektromobily dramaticky znížiť emisie skleníkových plynov. Ak však elektrická energia pochádza prevažne z uhlia, napríklad, v Číne, je príspevok elektromobilov k čistejšiemu ovzdušiu výrazne nižší. V priemere môžu byť emisie súvisiace s elektromobilmi zhruba o polovicu nižšie než u benzínových alebo dieselových vozidiel, avšak v Číne je rozdiel len 15 percent.

Bloomberg spolu s americkou neziskovou organizáciou Union of Concerned Scientists (UCS) analyzoval príspevok elektromobilov k celkovým emisiám a zistil, že v priemere sú o 40 až 50 percent čistejšie než benzínové a dieselové vozidlá. Ak sa elektrina vyrába najmä z čierneho uhlia, bude rozdiel medzi tradičným a elektrickým pohonom sotva 20 percent. Don Anair z UCS tvrdí, že spomedzi obnoviteľných zdrojov je najčistejšia veterná energia, nakoľko výstavba a výroba turbín najmenej zaťažuje životné prostredie.

K podobnému záveru prichádza aj časopis Scientific American, ktorý sa vo svojej analýze zameral na USA. Osobné aj nákladné vozidlá tam tvoria zhruba 24 percent znečistenia ovzdušia, do ktorého vypustia takmer 1,7 miliardy metrických ton oxidu uhličitého. Vymeniť milióny výfukov za niekoľko stoviek komínov pri elektrárňach síce vyzerá ako efektívne riešenie, no len na prvý pohľad.

Hybrid verzus elektromobil
Doprava pritom rozhodne nepatrí k najväčším znečisťovateľom ovzdušia. V súčasnosti sú priemyselné podniky a elektrárne v USA najväčším zdrojom emisií skleníkových plynov, keďže vypúšťajú dve miliardy ton CO2. A tento objem bude narastať, keďže rastúci počet elektromobilov bude klásť čoraz väčšie požiadavky na výrobu elektriny. Jedinou brzdou by sa tak mohli stať alternatívne zdroje energie, napríklad, solárne alebo veterné elektrárne. Americké ministerstvo energetiky odhaduje, že hybridná Toyota Prius a čisto elektrický Nissan Leaf pri zohľadnení emisií z elektrární majú rovnaké emisie CO2: zhruba 125 g/km.

Rozdiel v emisiách dokumentuje Scientific American na odlišnom energetickom mixe v rámci USA. Keďže California, Texas a Florida využívajú veľký podiel obnoviteľných zdrojov, elektromobil by mal emisie zhruba 63 g/km, čiže polovicu v porovnaní s hybridom. Na juhozápade a juhu USA by ale hybrid produkoval menej emisií než elektromobil. Napríklad, v Minnesote, ktorá je závislá od fosílnych palív, by elektromobil vyprodukoval až 188 g/km. Vedci preto odporúčajú, aby krajiny podporovali ten typ alternatívneho pohonu, ktorý zodpovedá ich energetickému mixu. V praxi to znamená, že Kalifornia by mala podporovať elektromobily, Minnesota zas hybridy.

Časopis poukazuje na ďalší zaujímavý aspekt. Úroveň reálnych emisií elektromobilov určuje aj obdobie nabíjania. V noci síce býva síce veterno, no zároveň je to čas, keď zväčša pracujú len uhoľné elektrárne. Nabíjanie elektromobilu v noci tak môže v praxi znamenať podstatne vyššie emisie skleníkových plynov než cez deň, keď sa na výrobu elektriny využívajú aj alternatívne zdroje, napríklad, solárna či veterná.

Rovnaký princíp podľa Scientic American platí aj v globálnom meradle. Elektromobil v Číne, ktorá vyrába elektrinu predovšetkým z uhlia, by mohol byť pre klímu doslova katastrofou. Pokiaľ uhoľná elektráreň nepoužíva alebo vôbec nemá systém čistenia emisií, môže to znamenať viac smogu, kyslého dažďa a sadzí so všetkými zdravotnými problémami, ktoré s tým súvisia. A netýka sa to len Číny, ale i Austrálie, Indie či Južnej Afriky. Na odlišný energetický mix poukazuje aj BNEF. Napríklad, Nórsko väčšinu elektriny vyrába z vodnej energie, vo Francúzsku viac než 90 percent elektriny pochádza z jadrových elektrární a obnoviteľných zdrojov a v Indii, Nemecku a Španielsku narastá využívanie solárnej a veternej energie.

BNEF upozorňuje, že tieto odhady sa rapídne menia. Po prvé preto, že vo väčšine priemyselných krajín sa znižujú emisie elektrární. A po druhé, stále prísnejšie emisné normy nútia automobilky neustále vyvíjať úspornejšie a čistejšie motory. V oblastiach, kde sa batérie nabíjajú výlučne zo solárnej energie, budú elektromobily takmer 11-násobne čistejšie než tradičné vozidlá. V iných bude rozdiel minimálny. Záver je jednoznačný: „elektromobil je len tak dobrý ako elektrina, ktorá ho napája," uzatvára Scientific American.

 

Originál článku