04 Auto.SME.sk.: Nissan vyvíja nové palivové články. Vodík nahradí bioetanolom | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

Auto.SME.sk.: Nissan vyvíja nové palivové články. Vodík nahradí bioetanolom

Dôvodov takéhoto konania je viacero, od zníženia nákladov na výrobu až po predĺženie dojazdu automobilu.

14. jún 2016 o 18:15 Marek Šperka

Nissan pracuje na alternatívnom pohonnom ústrojenstve s využitím palivových článkov. Na tom by nebolo nič extra zaujímavé, keby ako zdroj energie slúžil stále populárnejší vodík. Japonci však namiesto neho skúšajú bioetanol v novom systéme palivových článkov nazvanom SOFC (Solid Oxide Fuel Cell).

Dôvodom takéhoto konania je podľa Nissanu zníženie nákladov na výrobu a predĺženie dojazdu na viac ako 600 km.

Navyše prevádzkové náklady by mali byť len o niečo vyššie ako v prípade elektromobilov a o dve tretiny nižšie v porovnaní s vozidlami s benzínovými motormi.

Technológia pritom môže ťažiť z existujúcej infraštruktúry. Nevyžaduje budovanie siete vodíkových čerpacích staníc ani drahé vysokotlakové nádrže.

Palivové články typu SOFC v podstate stále produkujú elektrickú energiu chemickou reakciou vodíka s kyslíkom, avšak s tým rozdielom, že vodík nie je čerpaný "zvonku", ale vzniká priamo v systéme z bioethanolu, uloženého v nádrži. Okrem etanolu je takto možné využiť napríklad aj zemný plyn.

Problémom podľa Nissanu nie je ani to, že sa v tomto procese do ovzdušia okrem vodnej pary dostáva aj CO2. Tieto emisie totiž znovu absorbujú rastliny (cukrová trstina, kukurica), z ktorých sa bioetanol vyrobí. Automobilka chce systém SOFC uviesť na trh do roku 2020.

Originál článok tu.

Čo sú to vlastne palivové články, prečo ešte všetci nejazdíme na takýto pohon a aký pokrok by to prinieslo výrobcom biopalív, čítajte v odbornom pohľade na Biofuel Digest: Nissan's Solid Oxide Fuel Cell system, and what the fuss is all about.