04 Energie-portal.sk: Elektromobily v EÚ podstatne zvýšia spotrebu energie. Výsledkom môže byť viac znečistenia | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

Energie-portal.sk: Elektromobily v EÚ podstatne zvýšia spotrebu energie. Výsledkom môže byť viac znečistenia

Nová štúdia Európskej environemntálnej agentúry upozorňuje, že boom elektromobilty v EÚ do roku 2050 zásadne zvýši dopyt po energií. Ak nebude rozvoj OZE prebiehať podobne dynamicky, znečisťovanie sa môže sčasti len presunúť z miest a ciest do elektrární.
„Elektromobily napájané nízko-emisnou elektrinou sú jedným z kľúčových možností na redukciu emisií v cestnej doprave. Rastúce množstvo elektromobilov však nevyhuntne povedie k väčšej interakcii medzi dopravou a energetickým sektorom," píše sa v štúdií, ktorú skupina nemeckých výskumníkov vypracovala pod záštitou Európskej environmentálnej agentúry (EEA). Elektromobilita teda bude mať zásadný vplyv na produkciu energie i celú prenosovú sústavu.

EÚ bude potrebovať 150GW dodatočnej energie
V prípade, že EÚ v roku 2050 dosiahne predpokladaný 80-percentný podiel elektormobilov v osobnej doprave, podiel elektrických vozidiel na celkovej spotrebe elektriny vzrastie zo súčasných 0,03% až na 9,5%.
Dodatočný dopyt po energii vyvolaný rastúcim počtom elektromobilov podľa autorov štúdie v priebehu najbližších 15 rokov nevyvolá zásadný tlak. V roku 2050 však bude EÚ potrebovať až 150GW dodatočnej energie na pokrytie spotreby elektromobilov. Takmer 10-percentný podiel elektromobilov na celkovej spotrebe, ktorý predpokladá najnovšia štúdia EEA, je vysoko nad predpokladmi Európskej komisie, ktorá vo svojej poslednej projekcii počítala s iba 1,3%.
Dopyt po energii vyvolaný spotrebou elektromobilov sa bude naprieč jednotlivými štátmi významne líšiť. Kým v prípade Luxemburska budú elektromobily spotrebovávať až štvrtinu energie, v Bulharsku to bude len 2,5-percentný podiel. Na Slovensku by dobíjanie elektormbilov malo zodpovedať približne z 2,5% celkovej spotreby elektriny.

Elektromobily sa dobíjajú nárazovo, pre OZE to bude problém
Dopady na energetické sektory v jednotlivých štátoch sa budú podľa štúdie EEA odvíjať nielen od celkovej spotreby energie vyvolanej elektromobilmi, ale aj od štruktúry celého sektoru. V krajinách s vysokým podielom OZE bude kľúčová otázka skladovania energie, nakoľko produkcia solárnej energie či veternej energie podlieha významným fluktuáciám.
A problémom bude taktiež vyťaženosť siete v priebehu dňa. „Je zrejmé, že napríklad krajiny s vysokým podielom solárnych energetických kapacít, pre ktoré by bolo ideálne dobíjanie elektromobilov v priebehu dňa a nie večer, budú potrebovať iné stratégie pre celú sieť a manažment energie než tie štáty, ktoré sa opierajú len o veternú energiu alebo kombinujú produkciu energie zo slnka a vetra," konštatuje EEA.Znečisťovanie sa môže len presunúť do elektrární
Zvýšený dopyt po energii však mnohé z európskych krajín podľa autorov štúdie možno budú musieť pokrývať vyššou produkciou elektriny z fosílnych zdrojov. Pozitívne efekty elektromobility by teda mohli byť v konečnom dôsledku „vygumované" vyššími emisiami práve v energetickom sektore.
Hoci celkový environemntálny dopad predpokladaného 80-percentného podielu elektromobilov v osobnej doprave by mal byť v EÚ pozitívny, pre jednotlivé štáty to platiť nemusí. „V krajinách s vyšším podielom fosílnych elektrární," uvádza EEA, „by dopyt elektrických vozidiel mohol viesť k vyšším emisiam CO2. Environemntálne výhody elektromobility by teda v týchto prípadoch neexistovali."
„Energia musí pochádzať z čistejších zdrojov, aby bol dopad rozvoja elektrombility naozaj významný, inak iba presunieme pôvod znečisťovania z aut do elektrární," zhrnula Dr. Annete Pruss-Ustun zo Svetovej zdravotníckej organizácie pre Financial Times.

Výhodou bude čistejšie ovzdušie v mestách
V prípade ostatných emisných plynov vyzerajú vyhliadky do roku 2050 podľa štúdie EEA o niečo optimistickejšie. Predpokladaný 80-percentný podiel elektromobilov v roku 2050 by mohol znamenať celkové zníženie oxidov dusíka a síry v doprave až o 80% oproti súčasnosti.
Vyššia produkcia energie z fosílnych zdrojov by však v prípade oxidov síry však situáciu otočila a celkové emisie by sa zvýšili. Čo sa týka oxidov dusíka ako i častíc veľkostnej kategórie P10, štúdia podobný scenár nepredpokladá. Vyššia hmotnosť elektromobilov však môže zas spôsobovať vyššiu produkciu toxických častíc v doprave, zistili škótski vedci.
Výhodou, ktorú by prinieslo menšie znečistenie v doprave, by však celkom určite bolo menej znečistené ovzdušie v mestách. „Emisie z cestnej dopravy vznikajú blízko pri povrchu zeme a vo všeobecnosti najmä v oblastiach, kde ľudia žijú a pracujú, a preto sú im ľudia priamo vystavení. Na druhej strane elektrárne sa spravidla nachádzajú mimo miest v menej obývaných oblastiach. V dôsledku tejto nižšej vystavenosti emisiám by presun emisií zo sektoru dopravy do sektoru energetiky mohol byť prospešný pre zdravie obyvateľov miest," sumarizuje EEA.

Originál článok tu.