04 HN online: Elektromobily nemecké ovzdušie nespasia. Čerpajú energiu z uhlia, myslí si expert | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

HN online: Elektromobily nemecké ovzdušie nespasia. Čerpajú energiu z uhlia, myslí si expert

28.5.2016 ČTK

Nemecká vláda podporuje predaj elektromobilov. Dúfa, že by tak mohli prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého. Podľa experta sú ale také snahy zbytočné. Veľká časť elektriny v Nemecku totiž pochádza z uhoľných elektrární, ktoré patria medzi hlavné zdroje emisií.

Aj keby sa nemeckej vláde podarilo pomocou nákupných prémií urýchliť zavádzanie elektromobilov na nemecké cesty, nemusí to znamenať zníženie celkových nemeckých emisií oxidu uhličitého (CO2), píše portál. Značná časť elektriny vyrobenej v Nemecku totiž pochádza z uhoľných elektrární, ktorých prevádzka patrí medzi hlavné zdroje emisií CO2. Médiám to povedal riaditeľ Agentúry pre obnoviteľné zdroje (AEE) Philipp Vohrer.
„V minulom roku pochádzala z obnoviteľných zdrojov zhruba tretina elektriny vyrobenej v Nemecku. Hlavným energetickým zdrojom naďalej bolo uhlie. A kvôli tomu nemusia byť elektrické autá, ktoré využívajú priemerný nemecký energetický mix, nutne šetrnejšie ku klíme než moderné vozidlá s benzínovým a dieselovým pohonom," uviedol Vohrer.

Podľa neho tak zatiaľ najväčšou mierou prispieva k zníženiu emisií CO2 v doprave využívanie biopalív, ako prímesi pre pohonné zmesi. „Potenciál ich ďalšieho využívania je však obmedzený, aj keď by mali mať v systéme environmentálne udržateľnej dopravy významnú úlohu," povedal Vohrer.
Vohrer je presvedčený, že pre významné zníženie emisií CO2 v doprave je potrebné úplne zmeniť spôsob, ako sa Nemci prepravujú. Mali by v prvom rade obmedziť cestovanie s osobnými autami na čo najmenšiu mieru, až potom by mali ich dopravné výkony preberať elektromobily. Ako podmienku pre ich efektívne využívanie ale Vohrer uvádza, že nemecká energetika musí byť z väčšej časti založená na obnoviteľných zdrojoch. Tie by podľa vládneho plánu mali v roku 2035 pokrývať až 60 percent nemeckej spotreby.
Nemecká vláda si v minulosti stanovila cieľ, že v roku 2020 bude v krajine jazdiť milión vozidiel s elektrickým pohonom. Podľa odborníkov sa splnenie tohto cieľa teraz nedá očakávať, pretože v súčasnosti je v Nemecku registrovaných 25-tisíc čisto elektrických osobných vozidiel a 130-tisíc hybridných osobných áut.
Vláda však naďalej hľadá spôsob, ako rozvoj elektromobility podporiť. Minulý týždeň schválila zavedenie nákupných stimulov vo výške 4-tisíc eur pre elektromobily a 3-tisíc eur pre hybridné vozidlá. Nové elektrické autá budú na desať rokov oslobodené od daní z vlastníctva motorového vozidla. Vláda tiež investuje v najbližších troch rokoch 300 miliónov eur do výstavby dobíjacích staníc.

Originál článok