04 eTrend.sk: Zelené Tesly sú najmä o marketingu | Biopalivá - všetko o kvapalných biopalivách

eTrend.sk: Zelené Tesly sú najmä o marketingu

Zelené Tesly sú najmä o marketingu

08.04.2016 | Tomáš Bakoš | © 2016 News and Media Holding

Každá životná etapa elektromobilu má negatívny dopad na životné prostredie. Elektromobily síce neprodukujú emisie z výfukov, no podľa amerických analytikov sú pre životné prostredie porovnateľne škodlivé ako konvenčné automobily.

Elon Musk pred niekoľkými dňami slávnostne odhalil nový model elektromobilu. Ak sa rozhodujete o kúpe nového Modelu 3 od Tesly, určite sa vás zmocňuje dobrý pocit, že robíte niečo pozitívne pre životné prostredie. V skutočnosti to však môže byť úplne inak.
Americká výskumná skupina Devonshire, ktorá sa špecializuje na oceňovanie technologických firiem, na základe analýzy prišla k záveru, že environmentálne benefity elektromobilov Tesly môžu byť predovšetkým o marketingu a mediálnej pozornosti.

Devonshire, samozrejme, netvrdí, že Tesla využíva podobné „praktiky" ako Volkswagen, alebo že jeho autá vypúšťajú skleníkové plyny cez neviditeľné výfuky. Argumentuje, že na samotný produkt sa treba pozerať z väčšej perspektívy. Náročná výroba, produkcia energie na nabíjanie batérií a recyklácia použitých lítiových batérií znamenajú, že elektromobily zanechávajú veľkú emisnú stopu.

Elektromobily síce nejazdia na produkty z ropy, ale aj tak využívajú energiu zo spaľovania uhlíka. Ich uhlíková stopa preto závisí od toho, akú elektrinu im dodáva tá-ktorá lokálna sieť. „Ak na výrobu elektriny využívate uhoľné elektrárne, z hľadiska emisií skleníkových plynov nie sú elektromobily o nič ekologickejšie ako konvenčné autá," tvrdí ekonómka Virginia McConnell pre portál Wired.com. Ale platí to aj naopak: ak lokálna sieť získava energiu z obnoviteľných zdrojov - ako je to v prípade Kalifornie -, elektromobil je celkom čistý.

Ďalší otáznik sú vzácne kovy, potrebné na výrobu elektromobilu. Autá na elektrický pohon musia byť ľahké, preto vyžadujú vysoko účinné materiály. Napríklad lítium v batériách. Je veľmi ľahké a vodivé: ponúka vhodný spôsob, ako získať množstvo energie pri nízkej váhe. Ďalšie vzácne kovy sa využívajú predovšetkým v magnetoch, ktoré sú v množstvo komponentov, od svetiel, po elektroniku na palubnej doske.

Hlavný problém vzácnych kovov je, že pochádzajú z environmentálne deštruktívnych baní. Samozrejme, všetky elektromobily majú súčiastky z drahých kovov, nielen tie od Tesly. A aj solárne panely obsahujú vzácny materiál, ktorý musí byť vykopaný zo zeme a spracovaný ekologicky škodlivým spôsobom, dodáva pre Wired.com David Abraham, autor knihy The Elements of Power.

Vzácne kovy sa vyskytujú v nepatrnom množstve na ťažko dostupných miestach. Na ťažbu malého množstva vzácnych kovov je potrebné preskúmať značné množstvo územia. V neslávnej čínskej bani Jiangxi tvoria vzácne kovy z celkového množstva vyťaženého územia len 0,2 percenta. Zvyšných 99,8 % chemikáliami kontaminovanej pôdy sa vracia do ťažobnej lokality. Environmentálne škody ťažko kvantifikovať, podobne ako pri ťažbe bridlicového plynu.

K tomu všetkému treba ešte pripočítať takzvané skryté emisie, ktoré vznikajú pri ťažbe. V skutočnosti výroba elektromobilu vytvára viac uhlíkových emisií ako výroba konvenčného automobilu, uvádza Wired.com.

Originál článku